Czym są i jak działają przekładnie różnicowe?

Czym są i jak działają przekładnie różnicowe?

Przekładnie różnicowe cieszą się ogromną popularnością i uznaniem wśród szerokiego grona użytkowników. Czym są? Gdzie znajdują swoje zastosowanie? Przyjrzyjmy się produktom z bliska. Gotowi na garść praktycznych wskazówek? Zaczynamy!

Krótka historia przekładni różnicowych

Pierwszy mechanizm różnicowy stworzył chiński konstruktor Ma Jun w 240 r.n.e. To właśnie on wpadł na pomysł stworzenia mechanicznego kompasu, którego działanie oparte było na przekładni różnicowej. Kolejną osobą, która sprawiła, że przekładnie różnicowe po dziś dzień są niezwykle często wykorzystywane był francuski zegarmistrz Onésiphore Pecqueur. W 1827 roku opatentował on dyferencjał. Konstruktor rowerów James Starley udoskonalił mechanizm różnicowy francuskiego zegarmistrza, a jego główne założenia do dziś wykorzystywane są we współczesnych samochodach.

Krótka charakterystyka przekładni różnicowych

Przekładnie różnicowe posiadają także inne nazwy- mechanizm różnicowy bądź dyferencjał. Przekładnie różnicowe składają się z koła talerzowego, koła koronowego oraz satelity. Koło talerzowe przymocowane jest do obudowy mechanizmu. Napędzane jest przez koło zębate osadzone na wałku napędowym, który przenosi moment napędowy silnika. Koła koronowe osadzone są na każdej z półosi napędowych. Satelity, nazywane inaczej kołami zębatymi, wykonują obrót wokół własnej osi oraz dodatkowy ruch obiegowy. Wszystkie elementy przekładni różnicowej zamknięte są w obudowie tylnego lub przedniego mostu. Kluczowe znacznie odgrywa ruch satelitów. Przekładnie różnicowe działają prawidłowo dzięki ich właściwej regulacji.

Szeroki wachlarz zastosowań przekładni różnicowych

Przekładnie różnicowe znajdują zastosowanie w życiu codziennym wielu z nas, pomimo tego, że możemy nie zdawać sobie sprawy z ich obecności. Mechanizm różnicowy każdego dnia wykorzystywany jest w samochodach- to on pozwala nam na wykonywanie zakrętów oraz jazdę w trudnych warunkach, nawet wówczas, gdy jedno z kół traci przyczepność.

Właściwie zmodyfikowane przekładnie różnicowe znajdują zastosowanie w maszynach budowlanych. Co więcej, dyferencjał napotkać można także w maszynach rolniczych. Jak widać, jego zastosowanie jest bardzo rozległe.