Schron kolejowy 

Schron kolejowy 

Stępina to wieś położona w gminie Frysztak w województwie podkarpackim. Choć jest to bardzo mała wioska, w sezonie potrafi przyjechać tu naprawdę dużo turystów. To wszystko dzięki temu, że znajduje się tutaj schron kolejowy Stępina. Graniczy on ze wsią Cieszyna oraz wchodzi w skład kwater głównej Hitlera z II wojny światowej – kompleks Anlage Sud. Schron kolejowy Stępina liczy prawie 400 metrów długości oraz około 12 metrów wysokości, natomiast ściany mają grubość ponad 2 m. Łukowatość kształtu tunelu chroni go przed atakiem bombowym oraz działa tutaj bardzo dobry system zabezpieczeń przed chemicznym atakiem.

Schron kolejowy Stępina – dlaczego warto tutaj przyjechać?

Warto przyjechać w okolice powiatu strzyżowskiego nie tylko dlatego, że znajdują się tutaj schrony kolejowe. Stępina, Strzyżów, Frysztak oraz inne miasta oferują wiele ciekawych i turystycznych atrakcji. Wśród nich należy wyróżnić: rynek we Frysztaku z figurą świętego Floriana oraz Kościół pw. Narodzenia NMP z obecną plebanią i figurą św. Józefa we Frysztaku, rezerwat przyrody „Herby”, a także Kaplicę Denkerów i XVII-wieczny kościół w Głogowie. Świątynia została wybudowana dzięki pomocy finansowej braci Jakuba i Joachima Rojowskich i należy do obiektów obejmujących Szlak Architektury Drewnianej.

Schron kolejowy Stępina – zwiedzanie obiektu

Wybudowany w latach 1940-1941 kompleks w Stępinie jest możliwy do zwiedzania w sezonie turystycznym. Ponadto, można zakupić bilet z podróżnikiem, dzięki czemu możemy dowiedzieć się wszelkich ciekawostek związanych nie tylko z tunelem, ale również z kwaterą główną Hitlera “Anlage Sud.” Podobno w 1941 roku w schronie kolejowych zatrzymał się pociąg niemieckiego polityka Adolfa Hitlera. Zdecydowanie warto tutaj przyjechać, aby odwiedzić schron kolejowy Stępina. Zwiedzanie trasy „Kwatera Dowodzenia” obejmuje około jednej godziny spaceru wewnątrz tunelu.

Do czego służył schron kolejowy?

Stępina posiada na swoim terenie cały kompleks wybudowany podczas II wojny światowej przez Organizację Todt. W skład systemu wchodziło wiele obiektów liczonych w dziesiątkach, które przeznaczone były do różnego użytku. Bunkry strażnicze, kwatery, schrony i tym podobne obiekty budowane były w ramach stworzenia zaplecza dla wojska niemieckich. Wśród nich zachowanych zostało tylko siedem budowli posiadających żelbetową konstrukcję, z których największą stanowi schron kolejowy Stępina. Obiekt ten służył dla pociągów sztabowych Adolfa Hitlera.

Schrony kolejowe Stępina, Strzyżów – Operacja Barbarossa

Kiedy Adolf Hitler wstąpił na ziemie polskie, chciał stworzyć zaplecze dla słynnej operacji Barbarossa, która zajmowała się atakiem na ZSRR. Obiekt ten musiał znajdować się poza zasięgiem wzroku Aliantów oraz stanowić wielką tajemnicę. Wówczas powstała sieć umocnień, bunkrów i schronów pod różnymi nazwami: Anlage Nord, Anlage Mitte, a także Anlage Sud. Ten ostatni znajduje się we wsi Stępina i jest możliwy do zwiedzania. Nazwy obiektów nawiązują do ich położenia, czyli Północ, Centrum Polski oraz Polska Południowa.