Strona główna Historia Przełęcz Łupkowska

Przełęcz Łupkowska

270
0

Bieszczady sąsiadują z Beskidem Niskim, a ich granicę stanowi Przełęcz Łupkowska oddzielająca pasma górskie. Przełęcz leży linii granicznej między Polską a Słowacją i dzieli Karpaty Zachodnie od Wschodnich. Bardzo ciekawą atrakcją znajdującą się na terenie obiektu jest tunel pod Przełęczą o długości 426 metrów. Przełęcz Łupkowska to możliwość odbycia niezwykłego spaceru w okolicach opuszczonej stacji PKP. Zwiedzanie tego typu miejsca bez żywej duszy robi duże wrażenie i sprawia poczucia cofnięcia się w czasie. Zarośnięte bluszczem zewnętrzne poczekalnie, stare tory kolejowe, a także zaniedbany obelisk. Dla zainteresowanych znajduje się tutaj tabliczka zawierająca informację odnośnie tego, jak ważną rolę sprawowała kiedyś stacja PKP oraz przełęcz łupkowska. Dowiesz się co nieco na temat walk toczonych o przełęcz, jakie ważne osoby przejeżdżały przez stację, a  także o uwiecznieniu jej w książce o przygodach Dobrego Wojaka Szwejka.

Przełęcz Łupkowska mapa – gdzie znajduje się obiekt?

Oddzielająca Bieszczady od Beskidu Niskiego przełęcz przynależna jest do dwóch krajów: Polski, jak i Słowacji. Ze Starego Łupkowa można zobaczyć piękny widok na wznoszący się na wysokość 640 metrów nad poziomem morza obiekt o nazwie Przełęcz Łupkowska. Mapa Bieszczad Zachodnich najlepiej lokalizuje przełęcz, do której wcale nie tak trudno jest dojechać. Przełęcz Łupkowska to coraz bardziej popularne miejsce znajdujące się w północno-zachodniej Polsce. Do 1920 roku przełęcz leżała na granicy Polski z Węgrami. Opuszczonej stacji PKP nie można zobaczyć od środka, ponieważ budynek zamknięty jest z każdej strony. Jednakże warto wybrać się na teren obiektu, ponieważ obraz zarośniętej zewnątrz opuszczonej stacji oraz pięć torów znajdujących się przed dworcem jest zachwycający. Miejsce to zdecydowanie spodoba się pasjonatom starej fotografii.

Przełęcz Łupkowska – bitwa pod Zavadą

Oddzielająca Karpaty Zachodnie od Wschodnich, przełącz posiada w swojej historii walkę między lisowczykami a Węgrami. W XVII-wiecznym listopadzie pod dowództwem Walentego Rogawskiego lisowczycy wybrali przełęcz łupkowską, aby bez problemu przejść przez pasma górskie. Dzięki temu lisowczykom udało się zaskoczyć obojętnych w stosunku do nich Węgrów, ponieważ jednym z niestrzeżonych przez wojska Jerzego II Rakoczego obiektem była przełęcz łupkowska. Bitwa pod Zavadą miała miejsce 21 listopada 1619 roku, a wojska Walentego Rogawskiego zwyciężyły.

Przełęcz Łupkowska – I wojna światowa

W trakcie I wojny światowej wielokrotnie toczyły się ciężkie walki o przełęcz. Początkiem XIX wieku przełęcz łupkowska była bardzo ważnym obiektem strategicznym, który umożliwiał przemieszczenie się wojska na drugą stronę Karpat, a także transport niezbędnych produktów do Twierdzy Przemyśl. W 1915 roku wojska rosyjskie, wycofując się z pola walki, wysadziły tunel, który niszczony był również podczas II wojny światowej przez wojsko polskie. Działanie walczących Polaków miało na celu uniemożliwić wykorzystanie tunelu przez armię niemiecką, która licznie najeżdżała na obiekt przełęcz łupkowska. I wojna światowa spowodowała wiele strat tunelu, który w następnych latach był wysadzany dwukrotnie. Po wojnie tunel został odbudowany, aczkolwiek wyludnieniu uległo całe pogranicze łemkowsko-bojkowskie. Obecnie istnieje możliwość pieszego przejścia tunelem, a dla bardziej przestraszonych została zrobiona nad nim ścieżka leśna.